2009-05-15

Testovací okruh

Hojne využívam české diaľnice. Hlavne v okolí Brna. Veľmi pozitívne sa to prejavuje na spotrebe PHM. Mnohokrát mám zjazdenú diaľnicu D1 Brno - Vyškov. Má riadne zaťažený povrch a premelú sa tade tisíce áut denne. Síce neviem, v ktorom roku bola postavená a priznám sa, že ma to ani nezaujíma. Je však jasné, že bola dokončená pred rokom 1989. Ono, veľká porcia súčasných diaľnic bola postavená v bývalom Československu a bez úprav a opráv funguje dodnes.


Otestuj si tlmiče
Vrátim sa na našu cestičku medzi Brnom a Vyškovom. Je tak neuveriteľne hrbolatá, až mám pocit, že buď stratím koleso alebo mi už-už odídu tlmiče. Táto cesta predsa nemôže mať tak honosný názov "diaľnica"! Dokonca ani názov "cesta pre motorové vozidlá" by som jej nedal. Preto som si ju súkromne nazval "hitlerova polňačka". Určite bola postavená ešte za okupácie počas druhej svetovej vojny. Na vtedajšiu dobu a materiály je to celkom dobrý výkon. Nakoniec, pod obrnené transportéry a tanky takýto povrch bohate stačil.

Cítim sa tu vždy ako na tobogáne, horskej dráhe, resp. na testovacom okruhu terénnych vozidiel. Namojdušu nepreháňam! Spoje medzi jednotlivými betónovými blokmi vôbec nelícujú a miestami sa líšia aj pár centimetrov v horizontálnej línii. Betón je popraskaný a pozalievaný smolou. Auto sa na takom povrchu chová ako na húpačke a podvozok nesmierne trpí. Keď budem uvažovať o kúpe nového auta zvážim možnosť off-roadu.

So zlým povrchom diaľnic sa však môžete stretnúť aj inde na Morave. Po prechode hraničnej čiary zo Slovenska do Česka sa rýchlo priblížite k odbočke na Břeclav. Za volantom sa ešte stále usmievate, ako tá cesta príjemne ubieha. Ale tu sa paráda končí. Buch-buch-buch...! Vitajte na moravskej diaľnici. Pokiaľ nemáte aktivovaný tempomat, rýchlosť podvedome znížite. Všimnite si to. Možno budete musieť pridať hlasitosť na rádiu. Inak ho pokojne môžete - až na zopár hladkých úsekov - vypnúť.

Nepochopím, prečo s tým ŘSD ČR (Ředitelství silnic a dálnic), resp. ministerstvo dopravy niečo nerobí. Do určitej miery sa hrbolatý povrch diaľnice dá akceptovať. Ale toto je už trochu moc!


Inde ok
Na druhej strane však musím pochváliť cestárov, že svoju prácu - hlavne v Brne - vykonávajú dobre. Samozrejme, hrbolaté cesty sú aj tu, ale mnohé úseky sú fakt kvalitné. Môžem zodpovedne prehlásiť, že v priemere má Brno lepšie cesty, než Bratislava. A to mám - vďaka svojmu hobby - Brno a široké okolie zjazdené dosť.


Pupok
Keď sa pozriete na mapu, časť diaľnice na Vyškov, hneď za Brnom, vyzerá ako pupok. Pri výstavbe bola z nejasných príčin presmerovaná až k obci Podolí. Prečo a začo a načo - to už sa asi nikto nedozvie. Akurát sa tam preinvestovalo viac peňazí. Detailnejšie si môžete prečítať v miestnom sravodajcovi spred pár rokov tu: Podoli. Je to pdf dokument, str. 29, článok "Dálnice u Podolí".

Keywords: diaľnica dálnice hrb hrbol nerovnosť nerovnost diera díra povrch vozovka krajnica krajnice cesta auto cesta silnice

1 komentár: